نقد و بررسی اشعار پادشاهان شاعر عهد قاجار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده حسین نجفی
- استاد راهنما محمد فولادی بهاءالدین اسکندری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
بحث و تحقیق در موردشعرا و آثار و اشعار و شالوده های فکری و نظام ایدئولوژیکی ایشان و همچنین به چالش کشیدن و نقد آثار ایشان همواره از جمله مهمترین رویکردهای ادبی و تحقیقی است که این حقیر در این پایان نامه موضوع مورد بحث را به عنوان " نقد و بررسی اشعار پادشاهان شاعر عهد قاجار" مورد بررسی قرار دادم. موضوعات مورد بحث به شرح زیر است: پس از فصل اول که به کلیات پرداخته شده است. در فصل دوم در مورد عصر قاجار و شرایط مساعد موجود جهت رشد و ارتقای ادبیات و شاعری بحث گردیده است. سپس در فصل سوم اولین رکن اصلی رشد و پیشرفت ادبیات دربار یعنی فتحعلی شاه متخلص به خاقان و در فصل چهارم نیز ناصرالدین شاه متخلص به ناصر به عنوان دومین پادشاه شاعر این عصر آثار و خصوصات شعری و نقاط ضعف و قوت شعر ایشان مورد بحث قرارگرفته است. در مجموع چنین نتیجه گیری شد که: فتحعلی شاه به عنوان اصلی ترین حامی شعر و شاعری در عصر خویش به حساب می آید و آثار گرانبها و در خور توجهی از خود به یادگار گذاشته است لیکن کاستیهایی چند از حیث فنون شعری از جمله در بحث اوزان شعری و بحور عروضی رتبه و جایگاه ادبی وی را تا حدی تحت شعاع قرار داده و از ارزشهای وی به عنوان شاعری سرشناس، کاسته است. در خصوص ناصرالدین شاه نیز که از استعداد زایدالوصفی در هنر شاهری و نیز نویسندگی برخوردار بوده است و مراثی، غزلیات و رباعیات شیرین ساده ای با کمترین نشانه های تکلف گرایی از خود به یادگار گذاشته است، باید چنین گفت که در اشعار وی نیز ایراداتی شبیه همان ایرادات شهر فتحعلی شاه به چشم می خورد که وجود بعضی اشعار ابتکاری و طنزآمیز وی که بوی ابتکار و نوآوری به مشام خوانده می رساند، تا حدی زیادی ضعفهای فنی وی را پوشش داده است. شعر ناصر روانتر و دلپذیرتر، در عوض اشعار خاقان، استادانه تر و پخته تر و از حیث بهره مندی از صنابع شعری از درجه ای والاتر برخوردار است.
منابع مشابه
بررسی نمودهای مذهبی در شعر عهد قاجار
ایران جامعهای با زیر ساخت مذهبی است که دین اسلام و مذهب تشیع از دیرباز در آن نفوذ فراوانی داشته که در این میان فرهنگ و ادبیات ایرانی و خاصه شعر نیز جلوه گاه مهمی برای بازتاب نمودهای دینی شده است. عصر قاجار یکی از دوره های شعری ادبیات فارسی است که مذهب، به ویژه تشیع در آن جلوه و بازتاب گستردهای دارد. در این دوران شاعر میکوشد با تقویت بن مایههای دینی در اشعار، مخاطب خود را پرورش اخلاقی داده، ...
متن کاملاصحاب فرماننویسی در عهد قاجار
هدف: پژوهش حاضر، در پی مشخص کردن نقش افراد و مناصب حکومتی و دیوانی در نگارش و صدور فرمانهای دورۀ قاجار است. روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش، با روش توصیفی و تحلیلی، بر اساس مطالعۀ کتابهای دست اول تاریخی، اسناد موجود، و بر پایۀ منابع کتابخانهای و تجربیات عملی مولف نگاشته شده است. یافتهها و نتایج پژوهش: امر نگارش، تایید و اجرای مفاد فرمان، امری پیچیده و مستلزم دانستن اصول نگارشی مدون بود و در دی...
متن کاملمیرزا محمّد مقیم کتابدار، سیاستمدار، شاعر و ادیب عهد صفویه
هدف: این مقاله به بررسی جایگاه و منزلت کتابدار در ایران عصر صفوی پرداخته و سپس برای روشنتر شدن این جایگاه، زندگی و آثار یکی از کتابداران دورة شاه عباس دوم، میرزا مقیم کتابدار، مورد بررسی قرار میگیرد. روش: این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی برمبنای روش کتابخانهای تهیه شده است. یافتهها: جستجو در متون تاریخی و نسخههای خطی کمتر شناخته شده میتواند بسیاری از ناشناختههای تاریخ فرهنگی ما را ر...
متن کاملچالش پادشاهان قاجار با حکمرانان محلی بلوچستان (1212تا1264ق./1797تا1848م.)
بلوچستان در آغاز حکومت قاجار گرفتار آشوبهای ناشی از منازعات خانهای محلی شد. بخش وسیعی از این منطقه که همواره جزو جغرافیای تاریخی ایران بوده است، سرانجام با دخالت انگلستان جدا شد. پژوهشگر میکوشد پاسخ مناسبی برای این پرسش بیابد که آیا قاجارها در آغاز حکومتشان توانستند حاکمیت دولت مرکزی را در بلوچستان تثبیت کنند؟ پرسش دیگر اینکه چه کسانی طی دوران زمامداری فتحعلیشاه و محمدشاه در صحنه سیاسی ای...
متن کاملبررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار
پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دورهیِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن ...
متن کاملبررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار
پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دورهیِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن می کردند. درواقع،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023